Subwoofer BMW E90 kofferbak....hoeveel RMS??

Auto hifi: radio, speakers, versterkers etc. worden in dit forum behandeld

Moderator: BDD Forum Beheer

Subwoofer BMW E90 kofferbak....hoeveel RMS??

Berichtdoor Asmalik » do jul 24, 2008 10:19 am

Beste BMW-lovers,

Ben ook een van de velen die niet tevreden is met het geluid uit de Actieve HIFI installatie.
Nu wil ik een subwoofer laten installeren om toch meer volume te horen.

Omdat de subwoofer in de kofferbak komt en deze goed geisoleerd is, hoeveel RMS heb ik minimaal nodig om een lekkere harde bass te horen?

Thanks
2008 juni was het zover: mijn 320i HE was binnen
Asmalik

Re: Subwoofer BMW E90 kofferbak....hoeveel RMS??

Berichtdoor janbot » zo nov 29, 2009 4:35 am

Asmalik schreef:Beste BMW-lovers,

Ben ook een van de velen die niet tevreden is met het geluid uit de Actieve HIFI installatie.
Nu wil ik een subwoofer laten installeren om toch meer volume te horen.

Omdat de subwoofer in de kofferbak komt en deze goed geisoleerd is, hoeveel RMS heb ik minimaal nodig om een lekkere harde bass te horen?

Thanks

Ten eerste kijk nooit naar vermogens. Mensen met een paar duizend watt vertellen mij eruit te kunnen blazen, terwijl ik met een goede PA-sub aan 100 watt genoeg heb.

Wat zijn de specificaties van de woofer? kijk eens naar de gevoeligheid. even een voorbeeldje. Veel carwoofers hebben een rendement van rond de 90dB/1W/1m. Dit betekend met een goed berekende kast, heb je, als je 1 watt op de woofer zet, een geluidsdruk van 90dB. 3dB betekend een verdubbeling van het vermogen. Dus hoeveel watt heb je nodig bij 99dB opop een meter afstand? 8watt.

Door het kopen van een PA-woofer die al een rendement van 98 a 100dB heeft, heb je maar 1 watt nodig om gelijk op te gaan. Kortom er zit dus redelijk veel werk aan zoiets. Geef ons wat specificaties van je sub, dan kan ik wat voorspellingen doen.
janbot

Keer terug naar Audio