HI-FI LUIDSPREKERS (code "0676") in E91 (2007)

Auto hifi: radio, speakers, versterkers etc. worden in dit forum behandeld

Moderator: BDD Forum Beheer

Berichtdoor Topiache » wo nov 21, 2007 9:03 am

Hallo,

Mijn wagen, een E91 van 02/2007, is o.m. uitgerust met een BMW radio Professional (Comfortline) en de optie Hi-fi luidsprekers (optecode 0676).

Wanneer ik nu op die radio aan de hand van de audio-instellingen de fader helemaal naar de achterluidsprekers (4 in de achterdeuren) verdraai, dan :
- speelt de radio een stuk minder luid dan wanneer ik de fader naar de middenstand (luidsprekers vooraan + achteraan) of enkel naar de voorste luidsprekers verdraai
- en vooral: is wanneer enkel de achterste luidsprekers werken, de geluidskwaliteit ronduit slecht. Een groot deel van het frequentiegamma lijkt immers verdwenen (veel minder midden- en hoge tonen).

Ik ben diverse keren naar de BMW-dealer geweest en volgens de technici zou dit ... "normaal" zijn (sic!). Ze zouden op een wagen met een soortgelijke optie luisteren om na te gaan of die net op dezelfde manier speelde. Maar toen ik om 10.00 uur aankwam in de garage (ik moest er voor 15.00 zijn) bleek de wagen plots al een half uur voordien geleverd te zijn geweest. Zonder dat men de moeite had gedaan om mij te verwittigen, zodat ik mij een volkomen nutteloze verplaatsing kon besparen, uiteraard... Inmiddels zijn we alweer meer dan een maand verder, zonder verder nieuws van de dealer.

Met dat "normaal" kan ik evenwel geen vrede nemen. Ik vind de kwaliteit immers ronduit bedroevend slecht en -zoals die achterste luidsprekers thans spelen- voel ik mij voor de volle 575 euro (in België) :wink: van deze optie bedrogen.

Een herprogrammatie van de wagenelektronica bracht geen soelaas.

Zijn er nog mensen in mijn geval? En wat hebben zij gedaan, met welk resultaat?
Of zijn er mensen met een radio Professional en de optie 0676 (Hi-fi luidsprekers) die bij hun wagen de test eens willen doen en mij dan hun bevindingen meedelen?

Met vriendelijke groet en hartelijke dank voor de reacties,

Topiache
Topiache

Berichtdoor BRuud » wo nov 21, 2007 10:14 am

M'n vader heeft een nieuwe touring. Volgens mij is dat een E91 of E92. Ik zal er eens naar luisteren.

GRTZ, BRuud
Freude am Fliegen

www.poging3.tk
www.e30-24v.tk
BRuud
BDC Clublid

Berichtdoor Topiache » wo nov 21, 2007 10:28 am

bedankt BRUUD om mij op de hoogte te willen houden.
Voor een goed begrip, mijn wagen is zonder de BMW-navigatie, dus met de gewone BMW-professional radio en de optie hi-Fi luidsprekers (10).

Groeten,

Topiache
Topiache

Berichtdoor BRuud » wo nov 21, 2007 7:07 pm

Wij hebben wel navia, maar ik denk dat dat los staat van elkaar aangezien de radio apart bediend word.

GRTZ, BRuud
Freude am Fliegen

www.poging3.tk
www.e30-24v.tk
BRuud
BDC Clublid

Berichtdoor BRuud » wo nov 21, 2007 8:07 pm

Na een half uurtje met de I-drive te hebben zitten stoeien is het me dan eindelijk gelukt om de fader te vinden! :D
Het is bij ons ook zo dat het geluid van alleen de achterste speakers niet echt fantastisch is. Maar ik denk dat ik daar wel een reden voor kan bedenken.

Geluid hoort van voren te komen (je staat bij een concert toch ook niet met je rug naar 't podium?) dus voor heb je de beste speakers. De achterste zijn puur ter ondersteuning, om het geluid wat voller te laten klinken. Ze de fader maar eens naar voren, dan mis je toch iets.
Dus mijn conclusie: er is nix mis met jouw auto!

GRTZ, BRuud
Freude am Fliegen

www.poging3.tk
www.e30-24v.tk
BRuud
BDC Clublid

Berichtdoor Duncan » wo nov 21, 2007 9:17 pm

mijn speakers achter klinken ook naar....niks,totaal geen bass of wat ook...beetje hoge tonen
Duncan

Berichtdoor Topiache » wo nov 21, 2007 9:20 pm

BRuud,

Dank je oprecht voor de moeite en de tijd.
Maar overtuigd ben ik nog steeds niet.
Ik begrijp immers niet waarom die speakers achteraan minder goed zouden moeten klinken, te meer daar de mid/bas dezelfde is als die vooraan... thuis (dat is uiteraard niet in een auto...) klinken de achterste speakers in een 5.1 of een 5.1 surroundsysteem toch ook niet slechter? Toch?

Groeten en nogmaals dank!

Topiache
Topiache

Berichtdoor BRuud » wo nov 21, 2007 9:35 pm

Uhhmmm.... jawel hoor...
Als ik een DVD van bv de Eagles op heb staan (5.1 of DTS) dan komt er uit de achter speakers minder geluid dan uit de rest.

GRTZ, BRuud
Freude am Fliegen

www.poging3.tk
www.e30-24v.tk
BRuud
BDC Clublid

Berichtdoor JoZa » do nov 22, 2007 10:41 pm

Ik denk dat het ook komt omdat je hoge tonen rechtstreeks moet horen. Draai je luidsprekers in je huiskamer maar eens om. De lage tonen zul je prima horen, maar de hogere frequenties worden wat doffer.

De tonen achterin kunnen dus doffer klinken door de tussenkomst van bijvoorbeeld de voorstoelen.

Ook kan ik het mij inderdaad voorstellen dat BMW bewust de achterluidsprekers wat minder hard hebben afgesteld als de voorste luidsprekers. De som der delen kan dan beter klinken dan de delen afzonderlijk.
Jonathan
JoZa

Zonde

Berichtdoor Stopbumpingthatbeamer » zo jan 06, 2008 5:58 pm

Dit doet weer eer aan mijn stelling dat BMW twee dingen niet kan maken
: Waterpompen en audio.

TOch vind ik de discussie hierboven de verkeerde kan top gaan. Een auto is geen thuis bios, en je mag als achterpassagier toch ook genieten van die in harde euros betaalde HIFI optie.

Want wanneer deze discussie analoog getrokken zou worden aan de H&K audio in bijvoorbeeld de vorige 3, zou daar achterin dus ook een bagger geluid moeten zitten, en dit is volgens mij niet het geval.

Ik zou het er niet bij laten zitten. Wanneer je €600 neerlegd voor zo'n systeem zouden alle inzittenden hier van mogen profiteren, elke muziek liefhebber zal moeten beamen dat een dof geluid uit een speaker niets maar dan ook echt niet met HIGH FIDELITY te maken heeft. Aan de schandpaal met die dealer, en vraag eens bij eens ander.

Vergelijk hem ook eens met de standaard radio, als die net zo klinkt ben je bedot en sta je in je recht.

Suc6

gr Erik
Kip of het ei, 3-coupe of A5, that's the question
Stopbumpingthatbeamer

Re: HI-FI LUIDSPREKERS (code "0676") in E91 (2007)

Berichtdoor Jamaz » vr jun 13, 2008 12:10 pm

Hi Topiache,

Wij hebben gisteren een 320D 08-2007 - E90 opgehaald. Met verbazing heb ik zitten luisteren naar het geluid van de achter speakers. Geheel geen BASS in het geluid. Blijkt nu dat BMW 3-soorten geluid systemen heeft. In onze zit dus het simpelste geluid.

Vandaag bij de dealer geweest en een systeem van een 325 losgemaakt, deze heeft naast de speaker nog een bass speaker zitten (deze missen we dus). Nu is het de dealer onbekend of je zomaar die bass speaker erbij kunt plaatsen.

Stuurt de radio alleen hoog signaal (high) naar achteren via de orginele versterker of ook mid en bass. Misschien weet iemand hier iets van?

groet,
Jan

Topiache schreef:Hallo,

Mijn wagen, een E91 van 02/2007, is o.m. uitgerust met een BMW radio Professional (Comfortline) en de optie Hi-fi luidsprekers (optecode 0676).

Wanneer ik nu op die radio aan de hand van de audio-instellingen de fader helemaal naar de achterluidsprekers (4 in de achterdeuren) verdraai, dan :
- speelt de radio een stuk minder luid dan wanneer ik de fader naar de middenstand (luidsprekers vooraan + achteraan) of enkel naar de voorste luidsprekers verdraai
- en vooral: is wanneer enkel de achterste luidsprekers werken, de geluidskwaliteit ronduit slecht. Een groot deel van het frequentiegamma lijkt immers verdwenen (veel minder midden- en hoge tonen).

Ik ben diverse keren naar de BMW-dealer geweest en volgens de technici zou dit ... "normaal" zijn (sic!). Ze zouden op een wagen met een soortgelijke optie luisteren om na te gaan of die net op dezelfde manier speelde. Maar toen ik om 10.00 uur aankwam in de garage (ik moest er voor 15.00 zijn) bleek de wagen plots al een half uur voordien geleverd te zijn geweest. Zonder dat men de moeite had gedaan om mij te verwittigen, zodat ik mij een volkomen nutteloze verplaatsing kon besparen, uiteraard... Inmiddels zijn we alweer meer dan een maand verder, zonder verder nieuws van de dealer.

Met dat "normaal" kan ik evenwel geen vrede nemen. Ik vind de kwaliteit immers ronduit bedroevend slecht en -zoals die achterste luidsprekers thans spelen- voel ik mij voor de volle 575 euro (in België) :wink: van deze optie bedrogen.

Een herprogrammatie van de wagenelektronica bracht geen soelaas.

Zijn er nog mensen in mijn geval? En wat hebben zij gedaan, met welk resultaat?
Of zijn er mensen met een radio Professional en de optie 0676 (Hi-fi luidsprekers) die bij hun wagen de test eens willen doen en mij dan hun bevindingen meedelen?

Met vriendelijke groet en hartelijke dank voor de reacties,

Topiache
Jamaz

Keer terug naar Audio