Sierra XR4i racer

Alles over niet Beierse auto's

Sierra XR4i racer

Berichtdoor ArnoudXR » zo jun 10, 2012 9:34 pm

Onderstaand het verhaal m.b.t. mijn Sierra XR4i: (sorry, ik krijg de foto's niet geplaatst...)

In april 2007 heb ik in een overmoedige bui dit zielige hoopje ellende van iemand gekocht:
http://s562.photobucket.com/albums/ss61 ... C03359.jpg

Hij was er een paar jaar eerder aan begonnen en had naast het maken van de rolkooi en het aanpassen van het onderstel volgens Engelse cup-specificaties verder niet veel aan gedaan. Toen ik de auto kocht was het een lege carrosserie met een los blok erbij inclusief (volgens de verkoper) alle benodigde onderdelen om het ding aan de gang te kunnen krijgen.

Zo gezegd, zo gedaan. In 5 weken tijd was de boel omgetoverd tot dit:
http://s562.photobucket.com/albums/ss61 ... C03662.jpg
... en deed ik voor de eerste keer mee met de circuitdag op Zandvoort via de BMW Drivers Club.

http://s562.photobucket.com/albums/ss61 ... t20442.jpg

Om wat circuitervaring op te doen, was de standaard 2.8 V6 met misschien wel 150 hele pk’s meer dan voldoende. Uiteindelijk kwam toch wel de conclusie dat iets meer pk’s welkom zouden zijn, dus via via een opgeboord blok (Hurricane 3.2) gekocht dat wat meer pk’s leverde en erin gelepeld. Ook dit pakte goed uit, de boel bleef goed lopen en de auto was merkbaar wat sneller dan voorheen.

Één van de grootste nadelen van het 12 kleps blok bleek dat het voornamelijk veel koppel gaf bij relatief lage toeren, maar boven de 4500 toeren niet veel meer in zich had. Om er meer vermogen uit te halen zou de enige mogelijkheid nog de montage van een Turbo Technics kit kunnen zijn, alleen de ervaringen hiermee zijn wisselend en de grootste uitdaging zou de warmtehuishouding zijn. Vorig jaar na de BDC dag op Zolder waren we er helemaal klaar mee; we wilden continu harder dan dat de auto kon, dus besloten om naar een 2.9 V6 24v Cosworth blok te gaan uitkijken. Inmiddels waren we wel al zo aan de auto zelf gehecht geraakt, dat aanschaf van een andere auto eigenlijk geen optie was.

In oktober vorig jaar hebben we via Ebay een “Cosworth BOA” blok met een complete kabelboom in Duitsland bemachtigd. Aangezien ie al uit de donorauto was gehaald, bleek het niet mogelijk om het blok draaiend te zien en te beoordelen. Cosworth V6-en zijn uitsluitend in Scorpio´s geleverd in combinatie met een automatische bak, dus de kans dat ie helemaal leeg getrapt zou zijn, was redelijk klein. Daarnaast hebben we bewust gekozen voor een “BOA” in plaats van een “BOB”. BOA’s zijn alleen maar geleverd in Scorpio’s van het eerste type, BOB in het tweede type (‘kikkeroog”)
Allereerst is een BOA qua electronica vele malen eenvoudiger aan te sluiten dan een BOB (deze heeft o.a. een geïntegreerde startonderbreker in de computer), daarnaast is de BOA beter qua warmte huishouding en is bij de BOA, in tegenstelling tot de BOB, de distributieketting geen zwakke schakel. Een BOA levert in standaardconfiguratie volgens het boekje 194 pk’s. Dit is vrij eenvoudig te verhogen door de scherpere nokkenassen van een BOB te monteren (ook weer gescoord via Ebay Duitsland). Daarbij wordt door zo ongeveer iedereen aangeraden om het vliegwiel van de 2.8 te gebruiken, omdat dit bijna 60% lichter is dan dat van een BOA met AT. Een K&N luchtfilter en het ontbreken van de katalysatoren zou nog wat meer pk’s moeten brengen.
Bij het vervangen van de nokkenassen kwamen we, toen het blok toch eenmaal open was, tot de conclusie dat het er eigenlijk gewoon fris uitzag allemaal.

http://s562.photobucket.com/albums/ss61 ... 125814.jpg

Na het afgelopen najaar stad en land te hebben afgelopen voor de nodige missende onderdelen, was begin maart de boel volgens ons compleet. Het bleek overigens redelijk lastig om de juiste onderdelen te vinden. Handbakken van Scorpio’s V6 (MT75) blijken inmiddels erg schaars en behoorlijk aan de prijs te raken, net zoals een paar andere kleine, maar noodzakelijke onderdelen. De goede startmotor en tussenas bleken erg lastig te vinden te zijn, maar ook hierbij zijn o.a. Marktplaats, Ebay etc. nuttig.

In maart van dit jaar zijn we begonnen we met de motorwissel. Qua hardware erg eenvoudig, omdat de motorsteunen etc. niet aangepast hoefden te worden. Daarnaast past de bak zonder aanpassingen in de tunnel en zit het gat in de tunnel voor de pook ook op de goede plaats.

http://s562.photobucket.com/albums/ss61 ... 115605.jpg
http://s562.photobucket.com/albums/ss61 ... WA0000.jpg

Na wat deskundige hulp is de kabelboom ook ontleed en uiteindelijk het blok aan de praat gekregen.

De uitlaat moest op maat gemaakt worden vanaf de downpipes.

De complete oude kabelboom is uit de auto verwijderd, omdat hiervan uiteindelijk alleen nog maar gebruik van zou worden gemaakt om de knipperlichten aan te sturen...

Uiteindelijk zijn we op dit moment zo ver dat ie loopt en dat deelname op 15 juni as. realistisch is.
........a redline each day keeps the mechanic away......
ArnoudXR
BDC Clublid
 
Berichten: 42
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 8:26 am
Woonplaats: Midden NL

Re: Sierra XR4i racer

Berichtdoor mcs_Mick » ma jun 11, 2012 7:53 am

Altijd leuk dit soort verhalen Arnoud, en goed om je waarschijnlijk de 15e weer te zien :D

Dus het 6 cilinder B-ascona kenteken slaapt nog?

Veel suc6 en knallen met die banaan!
e36 1992 /S54 Mossel 1 / Ego1
e36 318tds/s54 supercharger project /Ego2
Z3M 1997
745i 2001
M3 e46 2006
Chevy Silverado LS1 2009
mcs_Mick
BDC Clublid
 
Berichten: 1320
Geregistreerd: di apr 10, 2007 9:05 pm
Woonplaats: lelystad

Re: Sierra XR4i racer

Berichtdoor ArnoudXR » ma jun 11, 2012 4:09 pm

[quote="mcs_Mick"]Altijd leuk dit soort verhalen Arnoud, en goed om je waarschijnlijk de 15e weer te zien :D

Dus het 6 cilinder B-ascona kenteken slaapt nog?

Veel suc6 en knallen met die banaan![/quote]

Kenteken is in zomer- en winterslaap. Kan niet alles tegelijk.....
Tot vrijdag!
........a redline each day keeps the mechanic away......
ArnoudXR
BDC Clublid
 
Berichten: 42
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 8:26 am
Woonplaats: Midden NL

Re: Sierra XR4i racer

Berichtdoor ArnoudXR » za jun 16, 2012 10:22 pm

Gisteren op Zandvoort de eerste keer de baan op:
http://youtu.be/OsVHtpIRaIk
Viel niks tegen, wel wennen, mede omdat dit de eerste keer op full wets was. Wat een verschil in grip!
Super dag gehad, dus alle werk is niet voor niets geweest.
........a redline each day keeps the mechanic away......
ArnoudXR
BDC Clublid
 
Berichten: 42
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 8:26 am
Woonplaats: Midden NL

Re: Sierra XR4i racer

Berichtdoor mcs_Mick » ma jun 18, 2012 8:06 am

Super dat hij heel bleef en aan je verwachtingen voldeed! :) (dat is namelijk héééél bijzonder voor een Ford :lol: )

Dacht ff dat hij stuk was toen je langs de baan stond, maar blijkbaar was jij gewoon de vloeistofjes aan het controleren!? :wink:
e36 1992 /S54 Mossel 1 / Ego1
e36 318tds/s54 supercharger project /Ego2
Z3M 1997
745i 2001
M3 e46 2006
Chevy Silverado LS1 2009
mcs_Mick
BDC Clublid
 
Berichten: 1320
Geregistreerd: di apr 10, 2007 9:05 pm
Woonplaats: lelystad

Re: Sierra XR4i racer

Berichtdoor ArnoudXR » ma jun 18, 2012 3:29 pm

Mick,
Mijn parkeeractie langs de baan was het gevolg van een dynamokabel die het fijn vond om tegen het blok te versmelten. Was in een paar minuten weer opgelost.... Toen ook maar even vloeistofjes gecontroleerd en een klein beurtje + APK ter plekke uitgevoerd :wink:
Zit alleen een bak onderstuur in waar je gek van word :( , begrijp het niet, gewicht van blok verschilt nauwelijks van het vorige....
........a redline each day keeps the mechanic away......
ArnoudXR
BDC Clublid
 
Berichten: 42
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 8:26 am
Woonplaats: Midden NL

Re: Sierra XR4i racer

Berichtdoor mcs_Mick » ma jun 18, 2012 6:10 pm

Indien je voor de rest niets hebt veranderd, zou ik eens beginnen met een paar echt`verse`slicks/inters voorop.

Ik denk dat je jouw auto niet terugherkend :) , alleen 1 groot probleem: Ook die verse slikkies zijn zo weer oud :(
e36 1992 /S54 Mossel 1 / Ego1
e36 318tds/s54 supercharger project /Ego2
Z3M 1997
745i 2001
M3 e46 2006
Chevy Silverado LS1 2009
mcs_Mick
BDC Clublid
 
Berichten: 1320
Geregistreerd: di apr 10, 2007 9:05 pm
Woonplaats: lelystad

Re: Sierra XR4i racer

Berichtdoor ArnoudXR » ma jun 18, 2012 6:55 pm

Ik denk dat je gelijk hebt, alleen wil ik de volgorde iets anders; eerst de auto goed uitlijnen (is nog nooit gebeurd.... :oops: ), dan van 15 naar 17 inch met vers rubber.
........a redline each day keeps the mechanic away......
ArnoudXR
BDC Clublid
 
Berichten: 42
Geregistreerd: vr jun 01, 2007 8:26 am
Woonplaats: Midden NL


Keer terug naar Andere merken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron